Van Ballymena naar Belfast

21 juli 2016 - Ballymena, Verenigd Koninkrijk

Vandaag om 06:00 uur wakker. Op onze  bilogische klok was het natuurlijk al een uurtje later. Redelijk geslapen, zeker als je je bedenkt dat er een soort slang naast me ligt. En we hebben de beschikking over 1 deken, dus dan weet je genoeg. 07:00 richting ontbijtzaal. We worden naar een tafel gebracht, die we daarvoor al hadden uitgekozen. Het knulletje was namelijk even plassen toen we bij de ontbijtzaal arriveerden. We kregen bread met marmalade en je konden kiezen uit tea or coffee. Voor Teun (en mij natuurlijk ook) was er orange juice. Van de kaart kon je kiezen uit diverse gerechten. Teun nam een muffin. Het voorgeschotelde gerechten zag er anders uit dan Teun zich had voorgesteld. Gelukkig waren er nog croissants. Verder een buffet met allerlei gerechten (zalm, yochurt, vers fruit). Het achtergrond muziekje was overigens snel irritant. Pingel, pingel, pingel.

Om 09:00 zijn we richting het station in Ballymena voor onze dagtrip naar Belfast. Het weer is 21 graden met 90% kans op een bui. Maar dat mag de pret niet drukken. Het station was Snelling gevonden. Slechts 10 minuten van ons hotel. We waren ruim op time en dat was maar goed ook. Het werd allengs drukker en er gingen  veel senioren mee met de train. Er kwam speciaal een kaartverkoper, in een klein hokje waar hij net in kon zitten, van kaartautomaten hebben ze hier nog niet gehoord. De trein was bovenverwachting, mede gefinancierd door een Europees fonds, hoezo Brexit, er was zelfs Wifi en we konden zitten. Na de volgende stop zat de trein zo goed als vol. We zijn uitgestapt in Belfast Central. Bij uitgang van het station werd om het kaartje gevraagd. Welcome te Belfast.

Vanaf het centraal station zijn we naar de opstapplaats van de hop on hop off bus gelopen. Maar eerst een tussenstop bij Star Busk. Koffie, een lekkere ijsthee voor Teun en een sanitaire stop. In de volgende winkelstraat zagen we een gamewinkel en Teun was natuurlijk direct enthousiast. "Wat zijn de spellen hier goedkoop." Het zijn ponden Teun. "Maar dan nog", zegt Teun.

Rond 12:00 zijn we op de bus gestapt en hadden we de 2e Mac gespot. De totale rondrit duurde ongeveer 1,5 uur en we hebben eerst de gehele ronde gemaakt. Daarna zijn we uitgestapt bij de Titanic. Het schip The Titanic is gebouwd in Belfast en het museum staat op de plek waar de bouwwerkzaamheden plaatsvonden. Het schip vertrok in april 1912 naar de havens van Southampton en Cherbourg, waarna de bestemming New York was. Zoals bekend is het daar nooit aangekomen, na een aanvaring met een ijsschots is het gezonken. In 1985 is het schip op de zeebodem teruggevonden.

Na het museum zijn we teruggewandeld naar het centrum. Toevalligerwijs het stukje  je dat ik 's-Morgens  uit de trein had gefilmd. Na de Mac hebben we nog een paar winkels bezocht (o.a. Primark, maar de pop in de etalage stond het shirt beter dan mezelf. De hoedjes bond Teun niet leuk. We hebben afgesproken dat we de laatste dag in Belfast nog even teruggaan naar Intersport en een Ierse souvenier winkel. Ik had daar een brede Ierse ring omgedaan. Enige moeite gehad om de ring weer af te krijgen. Teun zag een leuke armband met het logo van een van zijn spellen.

Opvallend vond  ik dat ik weinig buitenlandse ( niet Europese) mensen heb gezien.